نکاتی جهت بهبود طراحی لیبل محصولات‌



نکاتی جهت بهبود طراحی لیبل محصولات‌

طراحی لیبل محصولات‌


دیگر بسته‌بندیِ محصولات فقط کارتن‌هایی برای قراردادن محصول در کانتینر و طراحی لیبل شامل لیبل ساده‌ای برای مشخصات محصول نیست. بازار در حال تغییر امروزی، مسئولیت‌های بسیاری را بر دوش طراحان لیبل و بسته‌بندی گذاشته است. بسته‌بندی محصولات و طراحی لیبل آنها، اکنون دارای بیشترین تاثیرگذاری برای جلب توجه مشتریان است. اکنون از بسته‌بندی و لیبل محصولات انتظار می‌رود که مشتریان را برای برداشتن محصول از قفسه‌های فروشگاه فریب داده و با آنها صحبت کند!

با توجه به اهمیت بالای جعبه و بسته‌بندی محصولات و طراحی لیبل، نیاز به دانستن اصول طراحی لیبل و بسته‌بندی بیشتر از قبل احساس می‌شود. یک طراحی لیبل جذاب به جلب توجه مشتریان کمک بسیاری می‌کند، اما بیشتر از آن به ایجاد هویت برند منجر می‌شود.

 

ما در این مطلب اطلاعات مفیدی در زمینه اهمیت و نکات طراحی لیبل که حاصل تجربه متخصصان شبکه چاپ در طی سالیان متوالی است را برای شما گردآوری کرده‌ایم. این نکات در بخش‌های مختلفی مانند طراحی لیبل مواد غذایی، طراحی لیبل نوشیدنی و... کاربرد دارد؛ پس اگر به دنبال یادگیری اصول طراحی لیبل حرفه‌ای هستید در ادامه همراه ما باشید.

 

 

 

چرا به طراحی لیبل نیاز داریم؟

ممکن است شما محصول خوبی برای فروش داشته باشید، اما این برای فروش در بازار رقابتی کافی نیست. برای تحریک مخاطبان به خرید باید کاری فراتر انجام دهید. زمانی که استراتژی بازاریابی موثر در صدر کارهای اولویت‌دار شما قرار می‌گیرد، بهتر است اولین مورد طراحی لیبل محصولات در نظر گرفته شود.

یکی از کارهایی که برچسب یا لیبل محصولات می‌تواند انجام دهد؛ اینست که محصول شما را نسبت به رقبا متمایز نگه دارد. چنین تمایزی برای ایجاد یک هویت برند خاص بسیار مفید است. دلیل دیگری که یک طراحی لیبل جذاب به رشد کسب‌وکار شما کمک می‌کند، اینست که لیبل‌ها می‌توانند بر تصمیم خرید مصرف‌کنندگان در لحظه خرید تاثیر بگذارند.

محصولات زیادی در شلف‌های فروشگاه‌ها وجود دارند. یک طراحی لیبل حرفه‌ای و جذاب می‌تواند توجه خریداران را به محصول شما جلب کند. حتی مشتریانی که تصمیم به خرید ندارند، با توجه به لیبل می‌توانند به خرید محصول شما فکر کرده یا آن را به خاطر بسپارند.

بر اساس تحقیقاتی که در تصمیم خرید مشتریان انجام شده است، نشان داده شده 70% مصرف‌کنندگان تصمیم خریدشان را در فروشگاه می‌گیرند. این نشان می‌دهد که مشتریان و مصرف‌کنندگان تمایل دارند با برندهای موجود در فروشگاه در تعامل باشند. اما چیزی که بیشتر غافلگیرتان می‌کند اینست که از هر 10 خریدار، 1 نفر بین برندهای موجود در فروشگاه تغییر ایجاد می‌کند و این بدین معنی است که موفقیت برند و محصول شما، به مقدار زیادی به روشی که محصو‌ل‌تان را در فروشگاه ارائه می‌کنید بستگی دارد.

 

نکاتی برای طراحی لیبل حرفه‌ای

با توجه به مواردی که در قسمت بالا گفتیم، اهمیت استفاده از اصول طراحی لیبل بسیار مطرح است. در این قسمت نکاتی را که به بهترشدن لیبل محصولات شما کمک می‌کند بررسی می‌کنیم. رعایت این نکات و استفاده از متخصصان و طراحان گرافیک حرفه‌ای، به داشتن یک طراحی لیبل کامل و جذاب کمک بسیاری می‌کند.

  1. مخاطبان شما چه کسانی هستند؟

 

قبل از اینکه اقدام به طراحی لیبل کنید، باید اطلاعات و تحقیقات مهمی را انجام دهید.

در زمان تحقیقات، ابتدا نیاز دارید بدانید مخاطبان هدف شما چه کسانی هستند؛ سن آنها، جنس، ارزش‌ها، تحصیلات و دیگر موارد مشابه که باید بدست بیاورید. این‌ها اطلاعات حیاتی و ضروری هستند که به شما در تصمیم طراحی لیبل کمک می‌کنند.

 

فقط دانستن اینکه مخاطب هدف شما یک خانم 30 ساله یا یک پسر 18 ساله است، به یک لیبل حرفه‌ای کمک نمی‌کند. شما نیاز دارید درباره ارزش‌های آنها، سطح تحصیلات‌شان، چه نوع محصولاتی اکثرا می‌خرند و دیگر مواردی که به شما در طراحی لیبل منحصربه‌فرد کمک می‌کند، اطلاعاتی کسب کنید.

علاوه بر تحقیقاتی که برای مخاطبان هدف‌تان انجام می‌دهید، باید تحقیقاتی درباره محصولات و برندهای رقیب هم انجام دهید. انجام اینکار باعث می‌شود شما از طراحی لیبلی که به محصول رقبای شما نزدیک باشد خودداری کرده و همچنین متوجه خواهید شد چه نوع طراحی‌هایی برای مخاطبان شما جذاب به نظر می‌رسد.

 

 

  1. خوانایی لیبل

 

یک طراحی لیبل عمدتا اطلاعاتی از قبیل نام محصول، لوگوی برند، واحد، تعداد و... را شامل می‌شود. برخی اوقات این اطلاعات می‌تواند توضیح کوتاهی از محصول یا حتی تگ لاین برند باشد. اطلاعات طولانی‌تر در قسمت دیگر محصول که شامل دستورالعمل استفاده از محصول، مواد تشکیل‌دهنده و ... می‌باشد، نوشته می‌شود.

در طراحی لیبل، به خوانابودن و قابل فهم‌بودن متن دقت کنید. اندازه فونت باید به گونه‌ای باشد که برای افراد به راحتی قابلِ دیدن باشد. به صورت ایده‌آل، برای متن‌ها حداقل از فونت سایز 6 به بالا و برای دیگر اطلاعات مرتبط، سایز 10 به بالا توصیه می‌شود.

 

برای افزایش خوانایی لیبل، رنگ فونت باید در تضاد پس‌زمینه لیبل باشد، اما مراقب باشید به ترکیب بیش از حد رنگ‌ها تبدیل نشود. بنابراین رنگی را برای فونت انتخاب کنید که هم باارزش بوده و هم تضاد مناسبی داشته باشد.

بر اساس روانشناسی رنگ‌ها و تصمیمات خرید مشتریان، رنگ‌های روشن انتخاب هوشمندانه‌تری هستند؛ چراکه احساس اطمینان به مشتری منتقل می‌کنند. همچنین انتخاب طیف رنگی باید با سبک بصری برند همخوانی داشته باشد.

 

 

  1. اطلاعات مهمی که باید بدانید

 

زمانی که برای مشتری خود طراحی لیبل انجام می‌دهید، نیاز به دانستن اطلاعات بسیار مهمی از مشتری دارید. یکی از سوالات مهمی که باید از مشتری بپرسید اینست که لوگوی از پیش طراحی شده‌ای برای محصول وجود دارد یا خیر؟

گاهی اوقات لوگوی مشخصی برای استفاده در لیبل وجود دارد و گاهی انجام این کار بر عهده شماست. دانستن این مورد، بر فاکتورهای قیمت طراحی لیبل تاثیر می‌گذارد. گاهی مشتریان از طراحی لیبلی استفاده می‌کنند که بجای لوگو یا نماد محصول، از نام محصول استفاده می‌شود. انجام این مورد کاملا به درخواست مشتری بستگی دارد.


طراحی لیبل محصولات‌

محصول برای فروش در چه جایی در نظر گرفته شده است؟

این سوال مهم دیگری است که برای یک طراحی لیبل خاص و متفاوت باید در نظر داشته باشید. به طور مثال، اگر شما طراحی لیبل عرقیات یا دیگر محصولات غذایی را انجام می‌دهید، نیاز دارید که آن را از محصولاتی که در فروشگاه در مجاور محصول شما قرار می‌گیرند متمایز سازید.

اگر در صنایع غذایی فعالیت دارید، مقاله نکات مهم در طراحی لیبل مواد غذایی را از دست ندهید.

 

نقطه فروش منحصربه‌فرد محصول شما چیست؟

پاسخ این سوال را باید از مشتری دریافت کنید. اگر محصول شما نقطه فروش منحصربه‌فردی دارد، موقعیتی است که می‌توانید در طراحی لیبل محصولات‌تان در نظر بگیرید؛ چه با استفاده از متن‌، تصاویر یا هر دوی آنها.

طراحی لیبل پشت چسبدار محصولات کار آسانی نیست، بنابراین استفاده از طراحان متخصص توصیه می‌شود.

 

  1. طراحی لیبل جفتی

 

از آنجایی‌که لیبل محصولات فضای کمی برای متن و تصویر دارد، می‌توانید در طراحی‌ خود از جفت تایپوگرافی در طراحی بصری استفاده کنید. اینگونه بینندگان به سادگی قادر به تشخیص اطلاعات با کمک تضاد طراحی خواهند بود. اگر می‌خواهید ارتباط بین اطلاعات را نشان دهید، پیشنهاد می‌کنیم از همان فونت استفاده کنید.

برای تاثیرگذاری بیشتر طراحی، از فونت‌هایی که ماهیت محصول را نشان می‌دهند استفاده کنید. به طور مثال، برای طراحی لیبل سس، می‌توانید فونتی را انتخاب کنید که نشان دهنده سختی و پایداری باشد. مطمئن شوید حروف و فونت‌ها خسته‌کننده نبوده و خوانایی خود را از دست ندهند.

 

  1. در طراحی لیبل بر فضای سفید تاکید کنید.

 

فضای سفید، فضایی در طراحی‌ست که بوسیله متن و تصاویر اشغال نشده است. به عبارتی، رنگ پس‌زمینه طراحی است.

فضای سفید یک عنصر مهم در طراحی‌های بسته‌بندی و لیبل محصولات است. فضای سفید در طراحی، به مشتریان کمک می‌کند بخش‌های متفاوت را از هم تشخیص داده و لیبل را خواناتر می‌سازد. همچنین به تمایز بصری محصول کمک می‌کند.

 

با توجه به طراحی‌های مدرن و استفاده از سبک مینیمال در سبک زندگی، استفاده از فضای سفید چهره مینیمالی به محصول شما می‌دهد. گاهی طراحی ساده، جلوه پیچیده‌ای به محصول می‌بخشد. به همین دلیل است که در طراحی لیبل محصولات کودک، لوازم آرایشی و... بر استفاده از فضای سفید تاکید می‌شود.

مخاطبان به محصولی که لیبل واضح‌تر و خواناتری دارند بیشتر جذب می‌شوند، چراکه نشان دهنده دوستی بین برند و مخاطب و ایجاد حس سادگی است.

 

  1. به سلسله مراتب اطلاعات توجه کنید.

 

طراحی لیبل فقط به این معنی نیست که یک طراحی چشم‌گیر و جذاب خلق کنید، بلکه نیاز به فراهم‌آوردن اطلاعات ضروری برای مصرف‌کنندگان است. برخی از عناصر بدیهی و مورد تقاضا هستند؛ مانند نام محصول، لوگو و...، اما نوبت به اطلاعات دیگر که می‌رسد شما باید تصمیم بگیرید چگونه و کجا می‌خواهید آن اطلاعات را نشان دهید. اطلاعاتی از قبیل قیمت، بارکد و ارزش‌های غذایی.

 

  1. اصالت محصول را حفظ کنید.

 

مطمئن شوید طراحی لیبل شما منحصربه‌فرد، به یاد ماندنی و اصیل است. درباره لیبل رقبایتان تحقیق و بررسی کنید. لیبلی استفاده کنید که محصول شما را متمایز کند. یک طراحی قدیمی، کسل‌کننده یا کپی، فرآیند خرید را به سراب خرید هدایت می‌کند! همچنین بر تصور مشتریانی که برای بار اول برند شما را می‌بینند تاثیر می‌گذارد.

 

قرار نیست هر چیزی که مرتبط با محصول است را بر لیبل قرار دهید، حتی به قیمت زیباتر دیده‌شدن آن. بارکد عنصری است که نیاز است به صورت واضح در لیبل قرار گیرد. اطلاعات تماس‌تان را به صورتی خلاقانه و مناسب در لیبل قرار دهید که باعث تشویق مشتریان به ارتباط شود.

 

  1. انتخاب رنگ مناسب

 

انتخاب رنگ مناسب یکی از مهم‌ترین جنبه‌های طراحی لیبل محصول است. رنگ‌هایی که انتخاب می‌کنید به عوامل زیادی بستگی دارد؛ به طور مثال نوع محصول، مخاطبان هدف، رنگ سازمانی برند شما و رنگ مورد استفاده رقبایتان. مثلا اگر در لیبل محصولات می‌خواهید جسارت و شادی را نشان دهید، بهتر است از رنگ‌های روشن و جسورانه برای تطابق با موضوع لیبل خود استفاده کنید.

 

  1. به سایز لیبل توجه کنید.

 

طراحی لیبل کاملا بستگی به سایز لیبل محصول و بسته‌بندی آن دارد. ممکن است مشتری درخواست کند لیبل هم برای جلو و هم پشت محصول استفاده شود یا ممکن است فقط برای یک طرف استفاده گردد.

در اکثر مواقع، زمانی که برای هر دو طرف لیبل استفاده می‌گردد؛ لیبل جلوی محصول شامل برند و نام محصول خواهد بود. باقی اطلاعات در لیبل پشتی لحاظ خواهد شد. برخی معتقدند طراحی یک لیبل که دور محصول را بگیرد از لحاظ قیمتی به صرفه‌تر خواهد بود. البته این طراحی به جذابیت محصول و ساخت هویت برند هم کمک می‌کند.

 

  1. از کیفیت چاپ لیبل غافل نشوید.

 

این آخرین مورد و اما نه کم اهمیت‌ترین است. برای تاثیرگذاری بر ذهن بیننده سعی کنید از لیبل‌های با کیفیت استفاده کنید. برای استفاده لیبل در سطوح شیشه‌ای و لغزنده یا مات حتما از یک متخصص طراح گرافیک کمک بگیرید.

جمع بندی

طراحی لیبل می‌تواند تاثیر بسیاری بر ساخت هویت برند و تمایز محصول شما داشته باشد. طراحی لیبل باید خوانا و منحصربه‌فرد باشد تا محصول شما را متمایز نشان دهد. رعایت نکات طراحی لیبل به ساخت و طراحی لیبل حرفه‌ای کمک می‌کند.

شما می‌توانید به جای استخدام طراح گرافیک و هزینه‌های بسیار، طراحی لیبل و بسته‌بندی محصولات خود را به متخصصان و طراحان حرفه‌ای شبکه چاپ بسپارید. شبکه چاپ با سابقه بسیار در زمینه طراحی‌ لیبل و بسته‌بندی محصولات، پاسخگوی نیازهای شما مطابق با بازار خواهد بود.

کافیست با شماره زیر تماس گرفته و برای مشاهده خدمات ما به سایت شبکه چاپ رجوع کنید.

 

منبع:

Medium

Designhill

 


اهمیت طراحی لیبل
2022-06-19 12:47:29  

طراحی_وچاپ_لیبل/ لیبل_پشت_چسبدار/ لیبل

    فیس بوک گوگل پلاس تلگرام linkedin linkedin پینترست
  ارتباط با ما

تهران ، میدان بهارستان ، خیابان ظهیر الاسلام ، درویش غربی ، پلاک 18 ،طبقه 1 ،واحد 4

کارگاه : تهران ، خیابان ظهیرالاسلام ، پلاک 174
 تلفن : 71333344-021 ( 30 خط ویژه)