تفاوت لیبل یووی با سلفون براق چیست؟



لیبل یووی


تاثیر لیبل های یووی و سلفون براق را دست کم نگیرید

 

بسیاری از کاربران با این سوال مواجه می‌شوند که تفاوت لیبل یووی و سلفون براق چیست و چرا استفاده از این دو توصیه می‌شود؟ می‌دانید که لیبل تاتیر عمیقی بر ذهن مخاطب خواهد گذاشت و یکی از اصلی‌ترین عوامل جذب وی به سمت محصول است. از این‌رو بهتر است در طراحی و چاپ آن دقت نظر بیشتری به‌خرج داد؛ چراکه اثرات مثبتش به خود تولیدکننده یا فروشنده بر‌می‌گردد. طراحان و تولیدکنندگان لیبل در مراکز چاپ با توجه به خواست سفارش‌دهنده، نوع محصول و کارایی آن لیبل‌ها را در جنس و انواع مختلف چاپ می‌کنند. دو نوع از پرکاربردترین لیبل‌ها که طرفداران زیادی دارند لیبل یووی و لیبل سلفون هستند که در این مقاله بیشتر با آن‌ها و تفاوت‌هایشان آشنا می‌شوید؛ پس تا پایان همراه ما باشید.


سلفون براق

چرا باید از لیبل استفاده کرد؟

شاید این سوال در ذهن‌تان شکل بگیرد که لزوم استفاده از لیبل چیست و چرا باید به آن اهمیت داد؟ از آن‌جا‌که این روزها اغلب محصولات در کارخانه‌ها و مراکز تولیدی مشخص تولید و عرضه می‌شوند، لازم است تا مدرکی دال بر این موضوع روی بسته‌بندی محصولات درج شود؛ بنابراین بهترین مدرک جهت تایید صدقیت کالا لیبل است. لیبل گویای جزئیات و اطلاعاتی از محصول است که اغلب مشتری‌ها به‌دنبال آن هستند. به‌همین خاطر بسیاری از مراکز چاپ سعی دارند تا در چاپ لیبل محصولات حساسیت بیشتری خرج دهند. لیبل درج‌شده روی بسته‌بندی محصول نوعی بازاریابی و معرفی آن هم به حساب می‌آید. دو نوع از جذاب‌ترین و مهم‌ترین لیبل‌هایی که در سال‌های اخیر بیشتر مورد توجه و استقبال قرار گرفته‌اند، لیبل یووی و لیبل سلفون هستند که در این بخش به بررسی هر دو و مزایای و معایب آن‌ها می‌پردازیم:

 

· لیبل یووی و ویژگی‌های آن

پوشش یا لیبل یووی به‌دلیل جذابیت و گیرایی خاصی که دارد در میان بسیاری از تولیدکنندگان و فروشندگان کالا محبوب است. این پوشش شفاف و منحصر‌به‌فرد به‌خوبی نگاه مخاطب را به خود جلب و اطلاعات دقیق را منتقل می‌کند؛ اما روکش یا لیبل یووی چیست و چگونه ایجاد می‌شود؟ همان‌طور‌که از نام این لیبل مشخص است، در این روش از دستگاه‌‌های یووی‌زن یا روکش یووی که اشعه ماوراء‌بنفش (UV) تولید می‌کنند، در تولید لیبل‌های مخصوص یووی استفاده می‌شود. اشعه یووی طرح چاپ‌شده را روی کاغذ یا مقوا خشک می‌کند در‌حالی‌که هیچ تاثیر منفی روی کیفیت و شفافیت طرح و فونت نخواهد داشت. در این روش طرح و الگو باید توسط رایانه به دستگاه منتقل شود تا در نهایت چاپ به کمک اشعه ماوراء‌بنفش روی سطح مورد نظر صورت گیرد. 

شفافیت قابل توجه و زیبایی طرح در روش یووی از اصلی‌ترین دلایلی است که بسیاری از عرضه‌کنندگان محصول را به‌ کاربرد آن ترغیب می‌کند. یکی از نکات مهم در خصوص ساخت لیبل یووی مدیریت چاپ روی بخش‌های خاصی از بسته‌بندی است؛ در‌واقع این روش به شما اجازه می‌دهد تا تنها بخش خاصی از بسته‌‌بندی را به‌کمک لیبل یووی بپوشانید و بخش‌های دیگر را خالی بگذارید. پوشش یووی به روش‌های مختلفی انجام می‌شود و مزایای قابل توجهی دارد که آن را به روشی پرطرفدار تبدیل کرده است. انواع روش‌های ساخت لیبل یووی را در ادامه می‌خوانید:

یووی تخت (سیلندری)

در روش سیلندری کاغذ، مقوا یا هر ماده دیگری را داخل یک توری آغشته به مواد یووی قرار می‌دهند تا با تمام مواد در تماس قرار گیرد. کاغذ یا مقوای قرارداده‌شده پس‌‌از آغشته‌شدن به مواد یووی باید از قسمت خشک‌کن قرارگرفته‌شده در دستگاه عبور کند که پس‌از خشک‌شدن به‌طور کامل کاغذی براق و شفاف تحویل می‌دهد. همان‌طور‌که گفته شد این شفافیت خاصیت لیبل یووی به‌شمار می‌رود که آن را محبوب و پر‌طرفدار کرده است.

 

یووی موضعی (برجسته)

اغلب جهت طراحی و درج لوگو روی بسته‌بندی از این روش استفاده می‌شود. قبل‌از هر چیز باید آن بخش از کار که قرار است زیر پوشش یووی قرار بگیرد مشخص می‌شود و درون دستگاه قرار می‌گیرد. سطح مورد نظر بعد از خشک‌شدن با ظاهری براق و درخشان دیده می‌شود.

 

یووی اکلیلی و شنی

در روش اکلیلی و شنی از مواد متفاوتی در تور دستگاه استفاده می‌شود. در این روش از درجه حرارت خاصی استفاده می‌شود که پس‌از خشک‌شدن سطح را به‌صورت شن‌ریزه نشان می‌دهد. در بسیاری از لیبل‌های تبلیغاتی و بازاریابی از این متد استفاده می‌شود؛ چراکه علاوه‌بر شفافیت زیبایی و گیرایی خاصی را به‌دنبال دارد.

 

· لیبل سلفون و ویژگی‌های آن

یکی از پوشش‌های عالی و مقاوم برای بسته‌بندی محصولات که جذابیت خاصی را هم به‌دنبال دارد، سلفون است. این روزها جذب مخاطب آن هم به‌کمک زیباسازی بسته‌بندی و استفاده از طرح‌های خاص یکی از روش‌های پرطرفدار محسوب می‌شود. سلفون‌کشی بسته‌بندی و ساخت لیبل سلفون یکی از این روش‌ها است که هم جلوه زیبا  منحصر‌به‌فردی به طرح می‌‌دهد و هم استحکام آن را بالا خواهد برد. بعداز چاپ طرح یا طرح‌های مورد نظر روی بسته‌بندی و لیبل پوشش سلفون به‌وسیله دستگاه‌های مخصوص به‌صورت تمام اتوماتیک یا نیمه‌اتوماتیک روی سطح قرار می‌گیرد. این پوشش نازک ظاهری براق و چشم‌گیر به سطح مورد نظر می‌دهد و آن را در میان سایر نمونه‌ها متمایز می‌کند.

پس‌از چاپ طرح مورد نظر روی بسته‌بندی یا لیبل، سلفون مد نظر به سه روش روی سطح کشیده می‌شود که در ادامه با آن‌ها آشنا می‌شوید:

سلفون کشی به‌صورت حرارتی

در این روش سلفونی که به‌صورت چسبی است مورد استفاده قرار می‌گیرد. درواقع با حرارت‌دهی به قسمت چسب‌دار سلفون آن را روی سطل مورد نظر می‌چسبانند. از آنجا‌که در این روش از حرارت استفاده می‌شود، مقاومت بسیار بالا و ماندگاری زیادی برای سلفون و سطح مد نظر انتظار می‌رود. بسیاری از تولید‌کنندگان و عرضه‌کنندگان این روش را به سایر روش‌ها ترجیح می‌دهند. اغلب بسته‌بندی‌هایی که کیفیت و مقاومت بالایی دارند و به این وسیله مورد استفاده قرار می‌گیرند، به روش سلفون‌کشی حرارتی ساخته می‌شوند.

 

سلفون‌کشی به روش سرد

در این روش هم لایه‌‌ای از سلفون به‌صورت دستی یا با استفاده از دستگاه آپارات روی سطح مورد نظر کشیده می‌شود. اصولا کیفیت سلفون‌کشی در این روش کم‌تر از روش حرارتی است و گاهی با لکه‌هایی سفید روی سطح همراه است.

 

سلفون‌کشی به روش چسبی با آب

در این روش هم سلفون چسب‌دار به‌کمک آب روی سطح مورد نظر چسبانده می‌شود؛ از این رو هزینه کم‌تری در مقایسه با روش‌های دیگر دارد. اغلب در تولید انبوه جعبه‌های بسته‌بندی از این روش که هم سرعت پایین‌تری لازم دارد و هم ارزان‌تر است استفاده می‌کنند.

 

  • مدل سلفون مات

همان‌طور‌که از نام این روش مشخص است سلفون به‌صورت مات روی سطح به‌کار می‌رود. در این روش نور بازتاب بسیار کم‌تری از سطح جعبه دارد که به باکیفیت‌تر دیده‌شدن سطح منجر می‌شود. بر این اساس جعبه‌ها مات و با شفافیت بسیار کم یا ناچیزی دیده می‌شوند.

 

  • مدل سلفون براق

مدل سلفون براق جذابیت و گیرایی زیادی به بسته‌بندی و لیبل می‌دهد. در این روش نور به‌خوبی از سطح بسته‌بندی بازتاب می‌شود؛ البته این روش برای هر بسته‌بندی مناسب نیست و به‌خوبی پاسخ‌گو نخواهد بود. اگر در مراکز خریدی که نور زیادی دارند و نورپردازی‌های قوی برپا شده است، بسته‌بندی کالا با سلفون براق تاثیرگذاری چندانی روی مخاطب نخواهد داشت.

 

  • مدل سلفون طرح دار

سلفون طرح‌دار، مخملی یا متالایز جذابیت زیادی برای مخاطب به‌همراه دارد و گران قیمت‌تر از دو مدل دیگر است. عموما در بسته‌بندی کالاهای لوکس و برند از این روش سلفون طرح‌دار استفاده می‌شود.

 

از لیبل یووی و لیبل سلفون در جذب مخاطب غافل نشوید

فراموش نکنید که لیبل‌های یووی و سلفون تاثیر بسیار قابل توجهی روی نگاه مخاطب خواهد داشت؛ بنابراین بهتر است در بسته‌بندی‌های خود از این دو روش استفاده کنید. در‌صورتی‌که تولیدکننده یا عرضه‌‌کننده محصولی خاص هستید، از تاثیر بسته‌بندی شیک و منحصر‌به‌فرد غافل نشوید. برای داشتن بسته‌بندی‌های خاص می‌توان از لیبل‌های یووی یا سلفون استفاده کرد که با ویژگی‌های هر کدام آشنا شدید. یکی از مراکز چاپ مهم و معتبر در ایران که در زمینه چاپ لیبل سلفون و یووی فعال است شبکه چاپ شناخته می‌شود که با سابقه‌ای حرفه‌ای در این زمینه نتایج خوبی را به‌دنبال دارد. کارشناسان ما در شبکه چاپ آماده پاسخ‌گویی به شما در هر لحظه و هر کجا هستند.

 


تاثیر لیبل های یووی
2023-06-04 22:17:47  

لیبل یووی | سلفون براق

    فیس بوک گوگل پلاس تلگرام linkedin linkedin پینترست
  ارتباط با ما

تهران ، میدان بهارستان ، خیابان ظهیر الاسلام ، درویش غربی ، پلاک 18 ،طبقه 1 ،واحد 4

کارگاه : تهران ، خیابان ظهیرالاسلام ، پلاک 174
 تلفن : 71333344-021 ( 30 خط ویژه)