لیبل چیست و چطور به بازاریابی محصول کمک میکند؟

ماهیت لیبل چیست و چه تاثیری در کسبوکارها دارد؟
اینکه لیبل چیست و چه کاربردی دارد سوالی است که برای بسیاری از مخاطبان به ویژه تولیدکنندگان انواع کالا میپرسند. لیبل یکی از اصلیترین ابزارهایی است که در هنگام تولید کالا و محصول مورد توجه قرار میگیرد و هیچ کارخانه یا شرکتی بدون کاربرد آن حق عرضه محصول به بازار را ندارد. لیبل حکم ضمانت کالا را دارد تا مشتری به آسانی و با خیال راحت محصول را خریداری کند. با استفاده از لیبل میتوان محصول و برند خود را به افراد بیشتری معرفی کرد که بدون شک به فروش بیشتر آن منجر خواهد شد. لیبل یا برچسب اطلاعات دقیق و جزئی از محصول را به مخاطب ارائه میکند که خود نشاندهنده توجه به خواستهها و دقت نظر مخاطب است. در این مقاله میخوانید که دلیل کاربرد و ماهیت برچسب چیست و چه تاثیری بر تجارت و کسبوکار شما خواهد داشت.
لیبل چیست و چه اهمیتی دارد؟
روی اغلب کالایی که به دست شما میرسد تکه کاغذ یا پلاستیکی ظریف با طراحی خاص چسبانده شده است که به آن لیبل یا برچسب گفته میشود. بسیاری آن را ابزار بازاریابی برای محصول میدانند؛ چراکه با کمترین هزینه بیشترین تاثیر را بر ذهن مخاطب خواهد گذاشت. البته برچسب یا لیبل در انواع مختلف از جمله تگ یا آویز عرضه میشوند که هر کدام ویژگیهای خاص خود را دارند. لیبل آویز به کمک نخ یا روبان به محصول متصل میشود و جذابیت بیشتری بههمراه دارد؛ البته باید این نکته را مورد توجه قرار داد که این نوع لیبل روی هر محصولی قابل نصب نیست. اینکه از کدام نوع لیبل استفاده شود به سلیقه تولیدکننده و نوع محصول مرتبط است. بهطور کلی لیبلهای چسبان رایجتر هستند و هزینه کمتری در مقایسه با لیبل آویز دارند.
این ابزار نوعی بازاریابی بسیار موثر و در عین حال کمهزینه بهحساب میآید که بسیاری از تولیدکنندگان را به کاربرد آن ترغیب میکند. لیبل یا برچسب اولین بار در سال 1930 برای محصولات بهکار رفت و از استقبال بسیار چشمگیری برخوردار شد. این محصول با هدف سرعت بخشیدن به خرید و فروش تولیدات و آگاهی بخشیدن به مشتری مورد استفاده قرار گرفت. به مرور کاربرد لیبل رایج شد تا آنجا که در سالهای اخیر هیچ محصولی بدون استفاده از لیبل به بازار عرضه نمیشود. تکنیکهای ساخت و طراحی برچسب هر سال در حال پیشرفت هستند تا آنجاکه بسیاری از تولیدکنندگان تلاش میکنند تا از بهترین ابزارهای طراحی در چاپ آن استفاده کنند؛ چراکه نتایج مثبت کاربرد یک لیبل حرفهای به خود تولیدکننده برمیگردد و فروش بالا را برای او بهدنبال خواهد داشت.

انواع لیبل را بشناسید
اگر صاحب کسبوکار خاصی هستید توصیه میکنیم تا حتما قبل از کابرد لیبل انواع آن را بهخوبی بشناسید و براساس نیاز خود و محصولتان بهترین لیبل ممکن را بهکار بگیرید؛ اما بهترین لیبل چیست و چه ویژگیهایی دارد؟ در ادامه با انواع آن آشنا خواهید شد و میتوانید بهترین آن را انتخاب کنید:
-
لیبل شفاف
لیبلهای شفاف زیبایی و گیرایی خاصی دارند و مشتری را در اولین نگاه به خود جلب میکنند. از این نوع برچسب روی بیشتر محصولات میتوان استفاده کرد که یکی از مزایای آن محسوب میشود. نوشتهها و طرحهای روی لیبل شفاف از هر دو طرف قابل مشاهده هستند که جذابیت دو چندانی به آن میدهند. اغلب روی بستهبندی کتب، خوراکی و لوازم خانگی از این نوع لیبل استفاده میشود.
-
لیبل حرارتی
از ویژگیهای لیبل حرارتی امکان چسباندن آن روی بستهبندی بدون نیاز به هر نوع آویز یا ابزار کمکی است. اغلب بستهبندیهایی که به دست ما میرسند از این نوع هستند؛ چراکه هزینه کمتری را بهدنبال دارند و در عینحال تاثیرگذاری نسبتا قابل توجهی بر مخاطب خواهند داشت. این نوع لیبل با حرارت مستقیم و توسط دستگاه لیبل پرینتر روی بستهبندی بهکار میرود. اصولا نوشتههای روی لیبل حرارتی پساز مدتی پاک میشوند و عمر کوتاهی دارند؛ بنابراین این نوع برچسب بیشتر در بستهبندی محصولاتی که کاربرد موقت دارند مانند کالاهای پزشکی استفاده میشوند.
-
لیبل کاغذی
احتمالا این سوال در ذهنتان ایجاد شده است که اهمیت کاغذ در ساخت لیبل چیست و چه تاثیری میتواند در فروش محصول داشته باشد؟ میدانید که لیبل کاغذی متنوعترین و پرکاربردترین لیبل موجود در بازار است که در انواع لیبل گلاسه، مات و نیمه گلاسه بهکار میرود. از ویژگیهای این نوع لیبل امکان استفاده از آن در رنگها و طرحهای مختلف است و آن را یکی از منعطفترین متریالها در ساخت برچسب میدانند. از آنجاکه این نوع لیبلها نباید در معرض رطوبت قرار گیرند اغلب در بستهبندی محصولات موقتی و خشک از آنها استفاده میشود.
-
لیبل اموال
همانطور که از نام آن برمیآید این نوع لیبل اغلب در بستهبندیهای اداری و مراکز رسمی مورد استفاده قرار میگیرد. بهدلیل ضخامت زیاد و ماندگاری بالا از این برچسب استفاده میشود تا نیازی به تجدید دوباره نداشته باشد؛ اما اصلیترین نقص این لیبل عدم امکان استفاده از آن در بستهبندیهای با سطح روغنی و چرب و طور عدم مقاومت آن در برابر نور مستقیم خورشید است.
-
لیبل متال
شاید یکی از مقاومترین لیبلها در برابر سرما و گرما و همینطور هرگونه خطوخش لیبل متال است؛ اما دلیل مقاومت این برچسب چیست؟ استفاده از رزین در ساخت آن اصلیترین عامل بالابردن استحکام و ماندگاری برچسب است؛ بنابراین اغلب در بستهبندی انواع محصولات برقی و مکانیکی بهکار میرود.
-
لیبل پشت متال
از دیگر لیبلهای مقاوم که قدرت چسبندگی بسیار بالایی دارد لیبل پشت متال است. این لیبل را روی محصولاتی که پرمصرف هستند و اغلب در اماکن شلوغ استفاده میشوند، میتوان بهکار برد. مقاومت بالا آن را به انتخابی عالی جهت کاربرد روی تایر خودرو یا حتی پارچه تبدیل کرده است.
-
لیبل سکوریتی
در انواع برچسب اموال یا برچسبهای مرتبط با گارانتی محصولات که به لیبلی مقاوم و حرفهای نیاز دارد از این نوع لیبل استفاده میشود.
-
لیبل پی وی سی
این لیبل که از پلاستیک ساخته میشود، بهدلیل مقاومت بسیار بالا در برابر باد و باران و نور خورشید در بسیاری از بستهبندیها قابل استفاده است. لیبل پیویسی به دو صورت براق و مات تولید میشود و در جعبههای لوازم برقی و ابزارهای مربوط به خودرو کاربرد زیادی دارد.
-
لیبل پارچهای
در اغلب پوشاکی که استفاده میکنیم نوعی لیبل پارچهای بهکار رفته است که ماندگاری بالایی دارد و در برابر شستوشو بهخوبی مقاوم است. جهت کاربرد این نوع لیبل در لباس نیازی به استفاده از چسب نیست و عموما به کمک دوخت به لباس وصل میشود.
-
لیبل امنیتی
این نوع لیبل که در سالهای اخیر رواج بیشتری پیدا کرده است بهعنوان لیبل دزدگیر هم شناخته میشود. از آنجاکه لیبل امنیتی به امواج مغناطیسی حساس است و مانع دزدی یا خروج غیرقانونی محصول خواهد شد. از این لیبل عموما در اشیاء قیمتی و ارزشمند استفاده میشود.
-
لیبل وُید
لیبل وید که اغلب به دو صورت شطرنجی و نقرهای ساخته میشود از مقاومت بالایی در برابر کشش و حرارت برخوردار هستند. درصورت بازشدن لیبل و استفاده از آن روی سطح امکان کاربرد دوباره آن وجود ندارد و غیر قابل استفاده خواهد شد. عموما از این نوع لیبل برای ساخت گارانتی محصولات استفاده میشود.
اطلاعات مهم به کار رفته در محتوای لیبل چیست؟
از اصلیترین اطلاعاتی که باید در محتوای لیبل استفاده شود میتوان به نام برند تجاری، توضیحات در رابطه با محصول، نحوه کاربرد، قیمت، مواد سازنده و ... اشاره کرد. درج این اطلاعات روی لیبل برای مخاطبان اهمیت زیادی دارد؛ بنابراین در زمان چاپ لیبل باید به این موارد توجه زیادی شود.
چاپ لیبل را به بهترین نحو انجام دهید
لیبل تاثیر زیادی روی بازاریابی محصول دارد تا آنجاکه بسیاری از تولیدکنندگان هزینه و زمان زیادی برای چاپ یک لیبل حرفهای و موثر صرف میکنند. اینکه دلیل کاربرد لیبل چیست و چه اهمیتی دارد را میتوان هنگام خرید محصول متوجه شد. همه ما در هنگام خرید محصول به لیبل آن دقت زیادی داریم و بهدنبال اطلاعات مورد نظر خود روی لیبل هستیم تا درصورت جلب رضایتمان آن محصول را تهیه کنیم و این نشاندهنده اهمیت برچسب روی محصول است. میتوان ساخت لیبل مورد نیاز خود را به شبکه چاپ سپرد تا با استفاده از بهترین متریالها و ابزارهای پیشرفته برچسبی منحصربهفرد به شما تحویل دهد. شبکه چاپ با سابقهای طولانی در این زمینه بهترین سفارشات را به شما تحویل خواهد داد. کارشناسان ما در شبکه چاپ آماده خدمترسانی به شما عزیزان هستند.
