مروری بر سیر تحولات طراحی و چاپ لیبل



مروری بر سیر تحولات طراحی و چاپ لیبل

مروری بر سیر تحولات طراحی و چاپ لیبل


لیبل های محصول در همه جا وجود دارند و بیشتر مردم در مورد اینکه این لیبل ها از کجا آمده اند یا چگونه این ایده به وجود آمده است، نظری ندارند. مانند هر چیز دیگری، در مورد لیبل نیز مفهوم اصلی به طرح و برنامه ریزی نیاز داشته است. در این مقاله، به چگونگی پیدایش و روند توسعه لیبل از ابتدا تا به حال می پردازیم. با ما همراه باشید.

 

تاریخچه طراحی و چاپ لیبل

طراحی و چاپ لیبل، در اثر گذشت زمان و ظهور تکنولوژی های جدید، تغییر و تحولات مثبتی داشته است که

در ادامه­ی این مقاله، به بررسی این تحولات می پردازیم.

ظهور لیبل های اولیه

اولین لیبل شناخته شده حدوداً در سال 1700 میلادی ظهور کرد که از آن برای نشان دادن ظروف کوچک پزشکی استفاده شد. لیبل های محصول نزدیک به 200 سال بخشی از بازاریابی مصرف کننده آمریکایی ها بوده است. ابتدایی ترین لیبل محصول، رنگ­ها و یا نشان های روی کیسه یا جعبه بودند که برای تمایز یک محصول از محصول دیگر مورد استفاده قرار می گرفتند. این نشانه گذاری ها به مردم زمانی که نمی توانستند از طریق بسته بندی محصول مورد نظر را ببینند، کمک می کرد.

در قرن هجدهم، تمام لیبل ها ابتدا توسط یک ماشین چاپ چوبی روی کاغذ دست ساز چاپ و سپس روی محصول چسبانده می شدند. انجام این کار بسیار وقت گیر بود، اما در سال 1798 میلادی، دستگاه کاغذ و اصول چاپ سنگی دو اختراع مهم بودند که موجب کارآمدتر شدن تولید لیبل شدند.

 

لیبل چاپی محصولات

لیبل محصولات حدوداً سال 1800 میلادی شروع به كار كرد و به سرعت بسیار گستردش پیدا کرد. مطابق با اطلاعات نسخه امروزی، داروخانه ها برای توضیح نام دارو، سایر اطلاعات ضروری، لیبل های خود را به محصول مورد نظر می چسباندند.

صنعت داروسازی اولین استفاده کننده از لیبل های موجود بود که به واسطه لیبل ها به مصرف کننده هشدارهای لازم را می دادند و اطاعات دارو در اختیار مصرف کننده قرار می گرفت. استفاده از این نوع لیبل ها به سرعت در دنیای داروخانه ها و همچنین مواد غذایی بسیار ضروری شد.

بیشتر بخوانید: چاپ لیبل مواد غذایی

از دهه 1830 میلادی لیبل ها از مواد بسیاری ایجاد و بر روی محصولات مختلف چسبانده می شد.

حدوداً سال 1845، چاپخانه­­ ها شروع به توزیع کاتالوگ های لیبل های پیشنهادی برای بازاریابی در تجارت خود کردند. همچنین یک صنعت رقابتی بین افراد به وجود آمد که در تلاش بودند خود را از هم جدا کنند و اینجا بود که تکنیک هایی مانند چاپ رنگی، حکاکی و موارد دیگر به وجود آمده است. از سال 1850 تا 1860 چاپ رنگی به میزان قابل توجهی بهبود یافت.

لیبل ها ابتدا با استفاده از چسب به بسته بندی می چسبیدند. این روند تا اوایل دهه 1930 وقتی لیبل چسب دار اختراع شد، ادامه داشت. در سال 1935، R Stanton Avery دستگاه لیبل های چسب دار را تنها با 100 دلار سرمایه اختراع كرد. او این ماشین را با استفاده از یک موتور ماشین لباسشویی، قسمت هایی از چرخ خیاطی و چاقوی اره­ای سرهم کرد. وی همچنین شرکت Avery Dennison را تأسیس کرد که این شرکت امروزه لیبل چسب دار را برای مصرف کنندگان و استفاده دفاتر تولید می کند و همچنین یک منبع اصلی برای تمبرهای چسبنده است.

لیبل های اولیه ای که امروزه به عنوان راهنمای تولید لیبل های چاپ در خانه شناخته شده اند، از کاغذی که با استفاده از روکش چسب پوشیده شده است، به همراه پوششی آستری ساخته شده اند (پوشش آستری نیز دارای یک روکش سیلیکونی است).

تا قبل از در دهه 1960، به دلیل تحولات در انواع جدید چسب ها، لیبل های گرد چسبنده در یک مقیاس گسترده ای شروع به کار کردند. کاربرد این لیبل ها بر روی انواع سطوح (مانند پلاستیک، چوب، کارتن، شیشه و فلزات) باعث شد که محبوبیت بسیاری در این زمینه کسب کنند. چسب این لیبل ها با استفاده از رطوبت فعال می شوند، و این قابلیت را دارند که به راحتی نیز از روی سطح برداشته شوند.

در دهه 70 اولین لیبل های "هوشمند" ظاهر شدند. تحولات فناوری های جدید تولید و پیشرفت در خواندن الکترونیکی باعث شده است تا لیبل ها حاوی مقادیر زیادی از اطلاعات باشند. البته معروف ترین نوع لیبل های هوشمند بارکد است که تقریباً در هر فروشگاه و صنعتی مورد استفاده قرار می گیرد و نقش مهمی در آمایش و ذخیره سازی دارد.

از آنجا که فروشگاه های مواد غذایی نیز همچنان در حال تکامل بودند، ضرورت استفاده از لیبل ها بیش از پیش احساس می شد. در دهه 1980، بارکدها به یک استاندارد بر روی محصولات در فروشگاه ها تبدیل شدند و بخش اصلی روش ذخیره سازی در کارهای تجاری را شکل دادند.


مروری بر سیر تحولات طراحی و چاپ لیبل

ظهور رایانه ها و ایجاد تغییر در لیبل ها

پنجاه سال انتظار برای یک نوآوری حقیقی که موجب ایجاد تغییرات شرایط شوند یک زمان طولانی است، اما تا زمانی که دامنه کاربردهای بالقوه کامپیوتر درک نشده بود، زمینه برای تکامل لیبل ها نیز فراهم نبود. در سال 1981 چاپگر جوهر افشان و چاپگر لیزری نیز پس از طی زمان کوتاهی یعنی در سال 1994 پدیدار شدند و منجر به انقلابی در تکنولوژی لیبل شد به طوری که در طی 30 سال گذشته این میزان تغییر بی سابقه بود.

 لیبل ها دیگر از بین راه حل های دست نویس خانگی یا گزینه گران قیمت و از پیش چاپ شده از چاپگر حرفه ای انتخاب نمی شدند.

در دهه 1990 چاپگرها به خانه رفتند و لیبل ها را چاپ کردند. با معرفی انواع نرم افزارهای ساخت لیبل، بازار رونق زیادی پیدا کرد.

نگاهی کوتاه بر روند تغییر و توسعه چاپگرها

در ادامه، روند تغییرات چاپگرها را به اختصار مرور می کنیم:

چاپگرهای جوهر افشان

در سال 1867 اولین چاپگر جوهر افشان توسط لرد کلوین در انگلستان اختراع شد.

در حال حاضر، چاپگرهای جدید جوهر افشان از چاپگرهای ماندگاری استفاده می کنند که مطابق با کیفیت، سرعت و مقرون به صرفه بودن یک چاپگر لیزری است.

 

 

چاپگر Dot-Matrix

 این چاپگر توسط رادولف هل در سال 1925 اختراع شد که اولین تلگراف دورنگار را با این فناوری چاپ کرد (Hellschreiber).

چاپگر لیزری

 IBM اولین چاپگر لیزری تجاری را در سال 1976 اختراع و Hewlett Packard اولین نسخه شخصی این چاپگر را در اندازه dpi 300 در سال 1984 معرفی کرد.

چاپگرهای انتقال حرارتی

 شرکت SATO ژاپن، در سال 1981 چاپگر انتقال حرارتی SATO M-2311 را معرفی کرد.

چاپگرهای دیجیتالی

چاپگر دیجیتالی در سال 1991 ارائه شد. در این نوع چاپگر در صنعت چاپ نیاز به چاپ صفحه نیست.

از بعضی جهات، در حال حاضر تقریباً تمام چاپ­ها نوعی "چاپ دیجیتالی" هستند که این چاپ دیجیتال مبتنی بر فناوری چاپگر یا نرم افزاری که لیبل شما را طراحی می کند، است. بنابراین در آینده، بیشتر فناوری های جدید در مورد گسترش برنامه های "دیجیتال" خواهد بود.

صحبت پایانی

در حال حاضر، مواد جدیدی که برای تهیه لیبل استفاده می شوند، این فرصت را ایجاد کرده اند تا در طراحی لیبل ها خلاقیت های بیشتری ارائه شود و بیشتر از هر زمان دیگری در مکان های بیشتری استفاده شوند. همچنین، این امکان وجود دارد که لیبل مستقیماً روی بسته بندی های محصول یا روی فلز حک شود. بنابراین اگر قصد چاپ لیبل دارید میتوانید هزینه چاپ لیبل های پشت چسبدار را در سایت ما ببینید و یا برای طراحی لیبل و نمونه کار از سایت ما بازدید نمایید.

 


2022-11-20 10:32:31  

طراحی_و_چاپ_لیبل/ چاپ_لیبل/ لیبل

    فیس بوک گوگل پلاس تلگرام linkedin linkedin پینترست
  ارتباط با ما

تهران ، میدان بهارستان ، خیابان ظهیر الاسلام ، درویش غربی ، پلاک 18 ،طبقه 1 ،واحد 4

کارگاه : تهران ، خیابان ظهیرالاسلام ، پلاک 174
 تلفن : 71333344-021 ( 30 خط ویژه)